Klik!!!

Thursday, July 29, 2010

PBL 1 DONE!!!!!



HUHU....satu minggu yg memenatkn....wat a tiring week...ish3...but...our group have done for PBL 1 and got the big clap from miss asyiqin...4 me is BERBALOI2....bcoz we work under pressure in order to finish our group project..other than that, we only just have one week to finish all the report n slides b4 we present today.

4 me...is not easy when we have to working in the large team...y??? not all member have the same characteristic, same ideas, same thinking..the end is, when we have different ideas, it might be fighting among us and something when we are ignored them, they felt KECIK ATI, sensitive, and started to moody...for me is not professional...erm...now we are enough to think that all the situation happen is relevant to face it...think positively...be nice with them....n still put ur smile on your face...even they might be not appreciated what we have done for them...but is ok..i believe in karma...people are easily scolding, mad, angry, talk badly...but who cares....MULUT DIORG kn...hehehe...same with me...ADE AK KESAH????

ok...now im waiting for 2nd PBL...and the facts is...we still have to work under pressure...nevermind with that.....life must go on.....lalalalaala....

i want to put all pictures that have been taking after finish the presentation...=)


p/s: but only 1 pic i put it...keh3

Saturday, July 24, 2010

PRAKTIKAL...oooooo....PRAKTIKAl

....kalo korg nk praktikal kn...ape yg korg tgk dlu....knp korg plh tmpt praktikal tu...adekah sbb co tu...:
  • menawarkn elaun yg tggi smpi ade yg beribu2...mcm da kje tetap plak kn...keh3...ataupun
  • dekat ngn area umh anda...ape2 hal sng sket...lunch pon bole blek umh kn..ataupun
  • dgr kata bos and staff kt situ semua baek2...ok2...dgr kata la kn...
  • or...mybe u all ade sbb2 yg len kn
.....mcm i skrg ni...of kos la i nk cri yg dkt ngn umh i kn...so x yh la ssh2 nk g jauh2 tu...nk kne nek train la...bus la...maleh i...lgpon i da survey2 area umh i ni...major co2 yg wat praktikal ni bg 500 elaun...plg sket pon 300....ok la tu kn...kt praktikal ni bkn sbb nk elaun byk pon...just nk blaja n cri experience mcm mne keje kt tmpt org...so atleast nnt da grad...xdela zero sgt pasal kje ni..

tp still pening jgk nk plh co yg mne...tkot nnt terslh plh....ish2.....nyesal x sudah nnt...da la praktikal lme....6 BULAN! adoyai...korg rse kn...ble i da stat praktikal ni kn...i jd kurus or i jd lg gemok? hahahahha....

P/S: apesal ttbe ckp gemok2 ni...pastu kurus2 plak...kn tgh cite pasal praktikal....:P

Saturday, July 17, 2010

NAK ke X NAK?.....XD

i nk bnde tuh...nk sgt....kalo ade org bg...mmg i trima je....tp sape je yg nk bg?? kalo ade org yg bg free2 kt i...mcm x cye je....keh3....

tp kalo da ade bnde tuh...x ke mcm menyusahkan...byk bnde plak nk pk...nk pk itu....pk ini...adoyai....xde bnde tu rse nye lg baik kot...x yh nk gado2...x pyh nk sakitkan ati org...mne taw ade yg sakit ati plak kn...

so skrg ni ade pro n contras...mmg byk bnde nk kne pk...arghhhhhh...

p/s: i nk ape eh sbnr nye...mood: konpius jap :p

Sunday, July 11, 2010

keje gila!!!!

rasenye da seminggu i x post ape2 kn...keh3...almaklumla...bru msk sem bru kn...skrg i da part 6...tggl lg 2 sem then insyaAllah abes da dgree ni...nway bkn nk ckp pasal bnde ni...nk bgtw yg siang td ktorg wat kje gile...ktorg tu merangkap I, AIMI,LINDA,LAILA,MAZEK,AISYAH,ngan WANI...ish3...mmg heaven la...mne x nye...dr pg smpi mid nite berjln je kje..cdg nye nk g pg2...cm kol 7 pg tu kn...tp bse la..jnji melayu...dlm kol 11 pg ktorg gerak dr mlke...menuju ke wet world pedas...ni kali kedua i pg sne...

then mndi2 smp kol 4 mcm tu...ktorg siap2 nk blek...tp ktorg x blek mlke tros...ktorg singgah dlu kt cendol LEMAN DAWI, sje je kn i bwk diorg mkn cendol bole refill byk kali...diorg pon asyk tny je...untung ke jual mcm ni...hek3..lg2 dgn tuan pny kedai yg mcm kalo sekali pndg x berape btol...;p


so lps mkn cendol..ktorg pon bergerak pulang ke mlke...naseb bek i x ngantok dlm kete...kalo x dh lme i pengsan...hehehe...then smpi je mlke...ktorg nk g mkn dlu b4 blek umh...mle2 ktorg decide nk mkn sate celup...so g la kota laksamana...smpi2 je...ttp plak kedai tuh...so ktorg g 3 abdul plak...smpi je kt 3 abdul....3 abdul pon ttp...ish3...ape semua kedai nk ttp ni...x nk jual da ke? satu keje plak nk cri mkn kt tmpt len...

then my fren suggestkn pg muar...konon2 nk mkn mee bandung muar...dr mlke ke muar ade lah dlm setgh jam...kalo bwk lmbt mcm kura2...mybe lmbt sket smpi kedestinasi...hehehe...tp yg mmg suprise nye...ingtkn men2 nk g muar...upenye mmg btol2 diorg g...mmg dasat..dah la x brp hengat kn nk g muar...so ikut signboard je...

ble smpi muar je.....ktorg kol membe class yg mmg asal muar utk tunjukkn kedai mkn yg sedap2...HA! dasat x ktorg?...g muar dr mlke semata2 nk mkn...then pth blek mlke...Gilo....Gilo...hek3...tp mmg terbaek la kedai yg ktorg pg...mee bandung mmg KAW n nasi ayam penyet(or penyek?...x ingt plak cmne eja dia)...mmg menarek....i bg 5 bintang...:)

so dlm kol 11 lbey mcm tuh...da smpi umh sewa...bole rest sepuasnye...yabedabedu....


p/s: kepala pening lps mndi kt wetworld coz tertelan byk sgt air klorin...(ntah2 byk org kencing kot) uwekkkkk

Monday, July 05, 2010

info untuk anda

Ada orang tetap kekal kurus walaupun makan banyak, sebaliknya ramai mengalami masalah pertambahan berat badan meskipun hanya makan sekali sehari. Orang yang kekal kurus dikatakan mempunyai kadar metabolisme tinggi dan proses pencernaan bagi mendapatkan tenaga berlaku dengan cepat, manakala individu gemuk sebaliknya. Namun pendapat ini bukan 100% tepat kerna semuanya bergantung kepada gaya hidup, tabiat pemakanan dan kekerapan bersenam.

Metabolisme adalah proses badan menukarkan kalori daripada makanan kepada tenaga. Keperluan kalori atau tenaga setiap orang berbeza-beza mengikut gaya hidup masing-masing. Contohnya lelaki dewasa yang aktif yang berusia antara 20-39 tahan dengan seberat 55 kilogram memerlukan 2,530 kalori sehari, manakala wanita dewasa sederhana aktif pula memerlukan 2,000 kalori sehari. Jika anda tidak aktif, keperluan tenaga harian adalah jauh lebih rendah.

Metabolisme membabitkan tiga perkara asas:

1. kadar metabolik asas yang merangkumi keperluan untuk membolehkan badan berfungsi dengan baik. Biasanya setiap orang menggunakan sehingga 75% daripada tenaga daripada tenaga harian untuk tugas ini.

2. pencernaan dan penyerapan makanan. Kira-kira 10% daripada kalori harian digunakan untuk tugas ini.

3. aktiviti fizikal harian seperti bersenam pula akan membakar baki tenaga yang ada. Berapa banyak tenaga dibakar bergantung kepada tahap aktiviti yang dilakukan.

Faktor-faktor yang akan memperlahankan metabolisme :

UMUR : Metabolisme akan menjadi perlahan dengan peningkatan umur pada kadar 5% selepas 40 tahun. Apabila usia meningkat, keanjalan otot juga merosot dan paras lemak badan meningkat. Otot lebih aktif berbanding tisu lemak dan ini sebabnye apabila otot berkurang, kadar metabolisme juga menurun.

JANTINA : Secara umumnya, metabolisme lelaki lebih cepat berbanding wanita kerana saiz badan mereka lebih besar dan mempunyai kurang lemak.

MASALAH HIPOTIROIDISME : Kelenjar tiroid yang kurang aktif akan memperlahankan metabolisme dan masalah ini boleh menyumbang kepada pertambahan berat badan.

GENETIK : Sesetengah orang memang beruntung dilahirkan dengan kadar metabolisme cepat.

Cara meningkatkan Kembali Paras Metabolisme

· Makan dalam kuantiti kecil tetapi kerap iaitu setiap 4 hingga 5 jam. Apabila ada kemasukan makanan, kadar metabolisme akan meningkat kerana badan perlu bekerja untuk mencernakan makanan. Secara tidak langsung ia juga menyebabkan kadar metabolisme akan meningkat bagi menukarkan makanan kepada tenaga.

· Pastikan anda mengambil sarapan. Kajian menunjukkan individu yang mengambil secara tetap dalam masa 2 jam selepas bangun tidur mempunyai keupayaan lebih baik untuk mengawal berat badan.

· Ada yang menyarankan supaya mengambil protein setiap kali makan. Protein dikatakan mampu meningkatkan kadar metabolisme lebih baik berbanding dengan karbohidrat dan lemak. Bahkan pengambilan protein pada kadar sederhana mampu membantu mengekalkan dan membina jisim otot.

· Buat senaman aerobik 4 hingga 5 hari seminggu; sekurang-kurangnya 20 minit satu sesi. Senaman aerobik adalah perlakuan berulang-ulang seperti berjalan cepat, berlari, berenang, berbasikal atau menari.

· Minum banyak air masak sekurang-kurangnya 8 gelas sehari. Ia membantu meningkatkan kadar metabolisme, proses pencernaan dan perkumuhan bahan toksid daripada badan.

· Tidur yang secukupnya membuatkan badan mendapat rehat dan memperbaiki kerosakan tisu. Ia juga membuatkan kita berasa lebih bertenaga untuk melakukan tugas harian dan meneruskan senaman.

Sunday, July 04, 2010

jiwang jap..






Cinta sejati yang bisa
Memberi tanpa harus menerima
Dia membawa damai dan bahagiakan jiwa
untuk semua manusia

Hanya cinta sejati yang bisa

Bertahan tanpa mengenal waktu
Tak kan pernah sirna bagai karang di samudra
Kan abadi tuk selamanya

Seperti itulah cintaku

Untuk dirimu
Tulus dan apa adanya
Datang dari semua rasa
Sucinya hati
Atas nama cinta sejati

Dan bila engkau telah mengerti

Betapa besar artinya cinta
Hingga setiap nafas yang mengalir di tubuhmu
Ada cinta dari Yang Kuasa

p/s: oh chenta...di mana kamu eh...(bkn ade ke) hehehe....rahsia

Thursday, July 01, 2010

idea...idea...


arini nk msk pe eh? bosan plak mkn bnde yg sme...wat sambal...goreng2...msk asam...erm...so rini wat sup ayam la...nyum2..