Klik!!!

Saturday, January 05, 2013

APAM BEKAS POLKA DOT



Ngantoknyeeee...da nguap banyak kali da...sampai leleh2 air mata ble nguap...tapi still rse nk update blog...ekekeke...


Siang td ak wat apam...heee...rupenye x delah rumit sgt wat apam ni...bahan2 pon simple je...btw, resepi ak mintak kat kak jehan. Kak jehan pon suke wat apam..hik3...tu tny resepi kt beliau.


BAHAN-BAHAN :

1) Tepung gandum ( 275 g)
2) Baking powder ( 3 camca)
3) Sponge ( 1 camca)

Sponge ni name laen dia ovelet..nk bg apam tu mcm spannnnnnnnnnnn...




4) Esen vanilla ( 1 camca)
5) Perwarna ( suke ati korg nk letak kaler ape)
6) Susu full cream ( 150 g)

* Telur (3 biji)
* Gula kastor ( 220 g)


FILLING :



CARA-CARA :

1) Bahan yang bertanda * dipukul sebati hingga kembang. 

2) Then masukkan bahan dari nombor 1 sampai 6. Hasilnya akan jadi macam ini :-




Macam adunan nk buat roti jala..ekekeke..suke suki ak je same kn diorg ni...tp lbey krg la....adunan x keras, karang keras bkn apam nme nye...ni pon ak derhaka dengan resepi di atas sbb ak xde penimbang, x taw exact berat yg sepatutnye utk tepung and gula...hahaha...aku bajet2 je..naseb jadi...





 Ni tgh kukus...naik dgn gebu nyeeee...




1 adunan boleh dapat banyak jgk...tp aku x kira plak bpe biji dapat..ni pon byk da masuk dalam mulut aku.hik3...dasar kuat makan.



Heeee....gubu gebas aku tengok, eh, npe xde dot2? sbbnye... nama apam aku kan APAM BEKAS POLKA DOT...hahaha...so bekas je yg ade dot2...apam nan hado...


Siap buat apam ni dalam kol 3.30 ptg...aku start buat dalam pkol 12 tghri. Pastu bole plak pkol 7 mlm td ak buat lagi adunan apam ni...kali ni aku tambah topping...sbb yg first tu nmpk kosong kn...



 Ak letak oreo...oreo lebihan ak buat cheese cake tu kn...heee~ 





Jemput makan semua...nomnomnom... ok kenkawan...masuk tdo dlu...salam...

2 comments:

j.e.h.a.n. said...

oklah tu ain..bekas je dot-dot, kalau nk men dot-dot kan sorg2 jenuh nk menyiapkan tu..huhu

Daddy Zuki said...

Salam. Harap sihat sentiasa. Pakcik dari segmen http://jukdin.blogspot.com/2012/12/bloglist-blogger-baharu-2013-segmen.html dan berharap agar kita boleh saling 'follow' antara satu sama lain. Terima kasih dan Happy blogging!